De
muziek: Blues mp3's
1. Cross Road
Blues Robert Johnson (472kb)
2. The
Bourgeois Blues Leadbelly (448kb)
3. Boom Boom
John Lee Hooker (740kb)
4. I Smell Trouble
Ike and Tina Turner (1Mb)
5.The Thrill Is
Gone B.B.King (896kb)
6. Mojo Hand
Lightning Hopkings (528kb)
7. I Got It Bad
And That Ain't Good Billy Holiday (712kb)
8. You Don't
Love Me Wesley "Mississippi June Bug"
Jefferson, feat. Jos An Iz Geetar
9. You Gotta Move
Cassandra Wilson (1,1Mb)
Bubba
"Laat maar ik doe
die deur wel op slot". We waren net in het oude
treinstation geweest, waar Cassandra Wilson haar Grammy
Award Winning cd had opgenomen. Het was open dus we
konden het niet laten om even binnen te lopen en te
zien waar die schitterende opnamen gemaakt waren. Het
dicht doen van de deur ging een stuk lastiger.
Bubba had ons geroepen en we staken het grasveldje over
richting het Greyhound Station. "Waar komen jullie
vandaan." We vertelden het. "Oh, ik had een
half jaar geleden hier twee jongens, Victor en Raymond,
ze kwamen voor een dag en ze zijn drie maanden gebleven,
toen na een week hun geld op was, hebben ze voor mij
gewerkt, great guys. Kom binnen dan kun je het Greyhound
Station zien." We waren net uit het Delta Blues
Museum gekomen en hadden daar helaas niks kunnen bekijken,
want we kwamen pas om half zes binnen en het sloot om
vijf uur.
Ik zag een Stella gitaar in de hoek van de Greyhound
Station staan. "Op zo'n soort gitaar speelde Charlie
Patton, Sun House and Robert Johnson in de jaren dertig.
Ga gerust je gang, je kijkt er zo geinteresseerd naar."
Er stond ook nog een oud versterkertje en samen met
het element had je in een klap het John Lee Hooker geluid.
"He dat is goed, heb je zin om morgen mee te gaan
naar een Casino in Tunica. Wesley Jefferson speelt daar
met zijn band, kan je alles een keer meemaken van een
hele andere kant. Trouwens, als je Wesley ergens vanavond
tegenkomt, niks zeggen, ik regel het wel.
De volgende ochtend stonden we zoals afgesproken om
tien uur bij het busstation. "O, sorry ik heb jullie
lopen zoeken.Ik ben zelfs naar de Wall-Mart gereden,
maar jullie waren er niet. Ik heb me vergist we hadden
eigenlijk om half tien moeten vertrekken. Ik was al
onderweg, maar ik ben terug gegaan, want kon jullie
niet achter laten." We scheurden over Highway 61
om de verloren tijd nog enigzins goed te maken. Tijdens
het rijden was Bubba nog aan het bellen. Mensen op zijn
kantoor kregen nog te horen waar sleutels lagen, Bluesgitaristen
werden nog even gebeld met verontschuldigingen dat hij
ze niet eeerder had gebeld en telefonisch werd er ook
nog even een ongedekte cheque van 2000 dollar uitgeschreven.
Als ze vandaag niet cash betalen, ben ik klaar voor
de gevangenis hier in de buurt. Je weet dat het liedje
de Midnight Special over de zondagavond trein naar Clarksdale
gaat, die de boeven naar de gevangenis brengt.
In het Casino was een groep van 350 man die een meeting
hadden over Human Resource. Het thema was vreemd genoeg
of niet, "Don't get the Blues". Waarschijnlijk
tijdens de werkuren. Wesley's band was de entertainment
voor die ochtend. "Lady's and Gentleman we have
a special guest from the Netherlands, hij komt speciaal
over voor het Juke Joint Festival en zal straks met
de band spelen." Bubba was duidelijk iemand die
vond dat de waarheid een goed verhaal niet in de weg
mocht zitten. Naar mate het moment aanbrak dat ik moest
spelen en Anita druk bezig was T-Shirt te verkopen met
opdruk van het Juke Joint Festival, werd Bubba steeds
zenuwachtiger. "We hadden de Stella mee moeten
nemen, ik weet niet of je van Big T de gitaar mag lenen,
heb je wel eens electrisch gespeeld. We hadden over
van alles gesproken, maar geen moment over het feit
of ik ooit wel eens met een band had gespeeld. Maar
het was voor de jongens helemaal geen probleem, zoals
wel vaker zijn de ambitieuze talentloze veel problematischer.
"We zijn hier op vakantie en dat kunt wel horen
aan mijn accent. Ik heb zoveel gehoord over John Lee
Hooker en Ike Turner en Bessie Smith dat we wel langs
Clarksdale moesten en nu sta ik hier met deze fantastische
blues band." Iedereen applaudiseerde, maar ik had
nog geen noot gespeeld en of de gitaar wel goed was
afgesteld voor mij wist ik ook niet. "Zeker in
de toonsoort E", zei Wilburn "Bass",
ik knikte.
Een half uur later zaten we al weer in de auto op Highway
61 op de terugweg. "Man, ze applaudiseerde voor
je." Ik antwoordde dat ik dat wel gewend was. "Do
you wanna walk from here, with this attitude."
Klik op de foto's
Juke
Joint
We waren
te laat voor het Blues Museum, maar de directrice had
nog genoeg tijd om ons uit te leggen waar de beste Juke
Joints waren voor live muziek. "Ga naar Sarah's
Kitchen, het is anders dan wat je gewend bent , maar
de sfeer is brilliant, misschien zie ik jullie nog vanavond."
We liepen daarna door, wat eens een welvarend Downtown
was. Maar sinds de twintiger jaren werd het werk op
de cottonfields steeds mechanischer. Issaquena Road
was de Beale Street van Clarksdale. In die hoofdstraat
alleen waren al 35 Juke Joints, waar je in het eerste
deel van de zaak broodjes kon krijgen, verderop pool
kon spelen, daarna was de moonshine verkrijgbaar, om
uiteindelijk achter in de zaak de Creoolse schoonheden
te hebben. Robert Birdsong, een van de "locals"
vertelde, dat zwarte meisjes problemen hadden met de
blanke mannen en de blanke meisjes weer problemen met
de zwarte mannen, maar dat Creoolse dames nooit problemen
hadden. "Hier werden wedstrijden gehouden tussen
gitaristen van de cottonfield met de gevestigde namen
van Beale Street Memphis. De Beale street jongens kregen
op deze manier de nieuwste nummers en licks te horen
en jatten die voor hun eigen shows, zodat als de jonge
gasten naar Beale Street kwamen hun nummers en licks
al bekend waren. Mijn vader verbood me om over het spoor
te gaan, dus je weet wel wat ik deed toen ik mijn eerste
fietsje had."
Robert Birdsong was geboren
en getogen in Clarksdale."Ik sprak Ike Turner een
tijd geleden en vroeg hem of het verhaal klopte dat
hij gitaar had leren spelen in een Juke Joint."
"Ja elke keer als ik bier dronk, ik was 13, stuurde
ze me weg, maar
voordat ik weg moest leerde ze me 1 akkoord en de volgend
keer weer een en zo heb ik gitaar leren spelen."
Bij Sarah's Kitchen was Razorblade de master of ceremony
and liet jonge en oude gasten samen spelen. Ik vroeg
of ze whiskey verkochten."Nee, maar als je het
zelf bij je hebt of in je auto, mag je het mee naar
binnen nemen." We vroegen of we nog wat te eten
konden krijgen, maar deze 67 jaar oude kokkin had vanochtend
al ontbijt klaar gemaakt en vond het voor de rest van
de dag wel weer genoeg. Half twaalf kwam de directice
van het museum nog binnen. "He jullie hebben het
nog kunnen vinden, good for you, weten jullie al waar
je de Camper neerzet, want ik zou hem niet op Issaquena
Road laten staan. Rij maar achter mij aan straks dan
breng ik jullie naar de Wall-Mart, daar kun je gratis
staan en er staan genoeg andere Campers."
Klik
op de foto's
Jammin
Juke Joints
Big T,
Joe "Ice Man", Wilburn "Bass", Dr
Mike, "Super Chikaw", Raiserblade, Wesley
"Mississippi June Bug" Jefferson,Frankie Lee.
Mooie namen om mee samen te spelen en dan niet te vergeten
een meisje van 12 jaar Jacquline met haar eigen Blues
Bar op een van de ruigste plaatsen van Clarksdale, wat
tussen haakjes de hoogste criminaliteits cijfers heeft
van de hele USA.
Frankie Lee een blues legende die de afgelopen 3 weken
met Elvis Costello hier heeft opgenomen, zei het ook
nog eens, we moeten oppassen dat we niet voor de 3de
keer een generatie verliezen. Sarah's Kitchen is een
plaats voor jonge gasten om iets positiefs te doen.Elke
dag wordt er wel ergens in Mississippi een lijk gevonden.Ik
moest even aan de moordcijfers van Rotterdam denken.
Dat waren er ook 350 het afgelopen jaar.
Klik
op de foto's
Hobson
Plantation
"We
maken winst dit jaar, want we verliezen minder dan het
vorige jaar." De eigenaar van de Hobson Plantation
heeft de oude plantage omgebouwd tot een soort motel.
"They did it Tastefully Tacky" zoals een van
de gasten het omschreef. Zes oude hutten die omgebouwd
zijn tot kamers. The Shack Up inn of zoals ze het nu
noemen de Six Shack.
Klik op de foto's
Rock
His House
Na een
hele nacht jammen op zeven verschillende locaties, moesten
we om zes uur 's ochtends op, want vanuit Breda kreeg
ik telefonisch de eerste cd van The Watcher van Piet
Tak uitgereikt. Nu we zo vroeg op waren besloten we
naar de swinging Church of Christ te gaan. Het deed
me gelijk aan het North Sea Jazz Festial denken als
een van de zangeressen een gospel zong.
Pompende Hammond B3 met maar liefst 3 joekels van kasten
hoog aan de muur, een stuwende drum, scheurende saxen
en horns en een koor van 17 gillende mannen en vrouwen.
Om de zaak af te maken was er een predikant uit Atlanta
overgekomen, die zijn handen vol had aan een draadloze
microfoon om de hele kerk te kunnen opzwepen, een handdoek
die al het zweet van zijn voorhoofd moest vegen en een
hand die hij te kort kwam om ze broek op te hijsen die
te vaak door alle drukke gebaren van zijn iets te ronde
buik af zakte. Mijn advies zou bretels zijn.
Al onze zonden van de Crossroad weggespoeld Hallaluja.