“Zijn jullie koffers er ook nog niet”, zei
onze buurman die ook al ruim een half uur op zijn koffers
zat te wachten, terwijl de rest van passagiers van ons
vliegtuig zich al bij de douane had gemeld. Helemaal
onverwachts was het niet, want de grote tas die we voor
$18,- op de 28ste straat in New York hadden gekocht,
leek niet de allersterkste tas die we hadden afgegeven
op JFK. “En toen kwamen eerst mijn onderbroeken
over de lopende band en daarna mijn sokken, broeken
en boeken en als laatste mijn koffer in twee delen.”
Had John, de broer van Anita ons al eens verteld. Zo’n
beeld verwachtte ik eigenlijk ook. Dat de gitaarkoffer
niet op tijd zou zijn had ik wel verwacht. Bij een overstap
van minder dan een uur in Londen, leek het mij bijna
onmogelijk om bij code oranje alle koffers zo snel te
controleren. Zeker als er geen gitaar maar schoenen
in de koffer zitten. Na het invullen van alle formulieren
konden we dan eindelijk na vier uur het vliegveld verlaten.
Een geluk bij een ongeluk dat we nu maar twee zware
koffers hoefden te sjouwen inplaats van vier. Maar het
blijft eng als je al je souveniers en ingelijste foto’s
nog niet hebt. Gelukkig had ik mijn twee gitaren via
DHL laten verschepen, dus die waren verzekerd en via
het internet met trackingnummers te volgen. Je kon exact
zien waar ze waren. Gelukkig kwamen drie dagen later
de tassen en koffers met souvenirs aan. Via het internet
was toen ook duidelijk dat een gitaar op schema zat,
maar de andere de eerste paar miles naar New Jersey
nog wel vooruit was gegaan, maar daarna niet meer van
zijn plek was gekomen. Een batterijtje om de voorversterker
in de gitaar van stroom te voorzien kan bij code oranje
in New York City heel gemakkelijk voor vertraging zorgen,
maar tien dagen voor een spoedbezorging die normaal
binnen 4 dagen geleverd wordt geeft toch meer spanning
dan je lief is. De oudste gitaar uit 1947 kwam als eerste
en toen ik uiteindelijk ook de laatste kon aansluiten
op mijn versterker bleek dat alle spullen heel waren
aangekomen. verdelen.