We zaten net in de GetAway Van na ons bezoek aan Breedlove
Guitars, toen Steven Tate, de man die ons had rondgeleid,
met een mobiele telefoon onze richting op liep. Ik dacht
dat is voor ons, maar dat kan alleen de Nederlandse
importeur uit Rhoon zijn, want wie anders zou het leuk
vinden om met een paar Nederlandse toeristen te praten.
"Hi, it's Jeff Peavar on the phone for You."
Ik had net een kwartier eerder tegen Steven gezegd dat
ik CPR zo goed vond, en dat Jeff Peavar veruit de beste
gitarist was van CS&N, met wie hij in verschillende
combinatie had samengespeeld. "How nice to talk
to you, Steven told me your on the guest list for the
Breedlove Guitarfestival, looking forward to meet you,
I really like Holland. We had a great responds with
CPR." Ik zei iets terug in de trand van het een
hele eer te vinden om met zo'n goede gitarist even aan
de telefoon te mogen praten. Het was allemaal geen probleem,
hij vond het juist een eer om met mij te praten. Het
moest niet veel gekker worden hier in Amerika.
Een beetje beduusd gaf ik het mobieltje terug. Met een
grote smile keek Steven ons aan, op zij kaartje stond
Artist Relations, hij wist in ieder geval de artiesten
onder de mensen te brengen.
Ruim een uur eerder waren we de fabriek binnen gevallen.
"Gaan jullie verhuizen", had ik net aan Steven
gevraagd. "We zijn 51% gestegen in omzet, dus het
is hier een gekke huis. We krijgen gitaren uit Korea
binnen die gecheckt moeten worden, kantoren moeten worden
verhuisd naar tijdelijke onderkomens. We hebben moeite
om alles onder controle te houden. Verder hebben we
drie nieuwe computergestuurde zaagmachines gekocht die
we nog helemaal moeten leren programmeren.
Mijn eerste kennismaking met Breedlove gitaren was in
Salt Lake City in een kleine gitaarzaak, ik was toen
een beetje sceptisch over de vorm en de overdadige parelmoeren
inleg, Toen ik er op speelde was de verbazing groot.
Schitterend geluid met volle bassen. Echt verbazingwekkend
was het soort hout wat ze gebruikte. Veel exotische
hout met mooie tekening. "Ja, het Braziliaans Palissander
is hout dat jaren onder water heeft gelegen, het is
eigenlijk resthout wat moeilijk te bewerken is, maar
de tekening en de klank is fantastisch.
Ik mocht net als bij de Santa Cruz gitaarfabriek alles
vast houden en bekijken. Myrtlewood, Walnut, Ziricote,
Striped Ebony, Redwood, Cedar, allemaal houtsoorten
die in de omgeving van Oregon groeien en bij de traditionele
gitaarbouwers onbekend zijn. "En wat brengt jullie
eigenlijk hier," vroeg Steven " ben je zelf
een gitaarbouwer". Ik vertelde dat ik volgende
maand voorzichtig een poging ga wagen. Ik heb in Portland
een heel mooi boek gekocht." Toen we bij Jason
Bowerman waren aangekomen, een van de top luthiers,
van Breedlove, werd ik geintroduceerd als Jos from the
Netherlands, hij wil ook een gitaar gaan bouwen en heeft
al een boek gekocht. Nu kreeg ik van Jason mijn eerste
les in gitaarinnovatie. Hoe ze de gitaar bij Breedlove
bouwen is totaal anders dan bij welke andere fabriek,
een van de geheimen is het hele dunne bovenblad. 1.15
tot 1.25 millimeter. In mijn boek stond 2 tot 3 millimeter.
Kortom Veel schaafwerk de komende maanden.
"Hoe lang blijven jullie nog in Bend", vroeg
Steven aan het eind van de toer. "We zijn eigenlijk
van plan om zo dadelijk naar Crater-Lake te rijden."
antwoordde ik. "Jullie kunnen vast langer blijven
ik zorg voor vrijkaartjes voor het Breedlove Guitarfestival,
dat is over een paar dagen. En Jeff Peavar die met Crosby,
Stills & Nash heeft samengespeeld, komt ook."
Anita en ik keken elkaar aan en knikten dat we graag
op de gastlijst geplaatst wilden worden.